Kalendarz

Realizowane projekty

instaling_logo_male

I Rzym zdobyty…

DSC_0193.JPG W dniach od 31 maja do 6 czerwca 2015 roku cała klasa II, dwie uczennice klasy III gimnazjum ZSP w Równem oraz dwie uczennice ZSP w Łękach Dukielskich wraz z opiekunami p. dyrektor Katarzyną Reczkowską-Buryłą, Anetą Cyran i Grzegorzem Lijana – uczestniczyli w wycieczce objazdowo – edukacyjnej po Włoszech. Program wyjazdu był bardzo bogaty. Trasa wiodła przez Słowację, Węgry i Słowenię do Włoch.

Po 22. godzinnej jeździe, nieco zmęczeni, ale i zauroczeni pięknymi widokami, zajechaliśmy na miejsce. Naszą przygodę z tym pięknym krajem rozpoczęliśmy od zwiedzenia Asyżu – rodzinnego miasteczka św. Franciszka. Ta urokliwa miejscowość usytuowana została na zboczu góry Subasio. Aby się tam dostać musieliśmy wspiąć się na wzgórze o wysokości 425 m n.p.m. Spacer po miasteczku był niezwykły. Pozwolił nam się przenieść w odległe czasy średniowiecza. Po drodze zaglądaliśmy w różne tajemnicze zakątki, mogliśmy obejrzeć wystawy sklepików i galerii. W centrum miasta naszym oczom ukazała się XIII – wieczna Bazylika św. Klary, gdzie przechowywany jest Krucyfiks, z którego, według legendy Chrystus przemówił do św. Franciszka. Następnie zwiedziliśmy sanktuarium nad grobem św. Franciszka z freskami Giotta oraz Cimabuego oraz główny plac – Piazza del Comune. Na koniec wykonaliśmy jeszcze ostatnie zdjęcia na tle wspaniałych budowli oraz stromych, a zarazem uroczych uliczek, z szeregiem sklepików pełnych pamiątek związanych z postaciami św. Franciszka i św. Klary i ruszyliśmy dalej – na zasłużony wypoczynek nad Morzem Tyrreńskim. Pod wieczór dotarliśmy do Ośrodka Happy Village położonego w parku przyrody Vejo.

Następnego dnia rankiem wyruszyliśmy na podbój Rzymu, po którym poruszaliśmy się metrem. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Kościoła św. Krzyża, następnie przeszliśmy do Bazyliki św. Jana na Loretanie, aż dotarliśmy do Świętych Schodów, które (28 stopni) pokonaliśmy na kolanach, co wcale nie było proste. Następnie wyruszyliśmy do centrum Rzymu, gdzie mieliśmy okazję podziwiać wspaniałą defiladę wojsk zorganizowaną z okazji Dnia Republiki. Po krótkiej przerwie na lody – udaliśmy się na najsłynniejsze z rzymskich wzgórz – Kapitol. To tutaj miały miejsce najważniejsze wydarzenia w historii miasta. Od zarania, miejsce to stanowi centrum życia religijnego i publicznego. Architektoniczny kompleks Placu Kapitolińskigo, jak również kamienne stopnie, u podnóża których umieszczono egipskie lwy oraz dwa olbrzymie posągi, są dziełem Michała Anioła. Zwiedzaliśmy również Forum Romanum, starożytny plac otoczony bazylikami i świątyniami; miejsce spotkań i wymiany towarowej starożytnych mieszkańców miasta. Ogromne wrażenie wywarło na nas Koloseum – amfiteatr Flawiuszów. Obecny stan Koloseum zawdzięcza nie tylko niszczącym siłą przyrody i trzęsieniom ziemi, ale również dewastacyjnej działalności człowieka. Po tak intensywnym dniu udaliśmy się na kolację do naszej ulubionej restauracji – prowadzonej przez sympatycznego Włocha o imieniu Marco. Na kemping wróciliśmy wykończeni, ale jeszcze udało nam się skorzystać z basenu.

W środę odwiedziliśmy najmniejsze państwo świata Watykan, gdzie mieliśmy okazję spotkać się podczas audiencji generalnej z Ojcem Świętym – papieżem Franciszkiem. Audiencja miała miejsce na Placu Świętego Piotra. Papież modlił się z zebranymi na placu wiernymi oraz udzielił wszystkim błogosławieństwa. Duże wrażenie zrobiło na nas to niezależne państwo, całkowicie otoczone przez Rzym, obwiedzione średniowiecznymi murami. Terytorium państwa obejmuje zespół pałacowo – kościelny ze słynną Bazyliką św. Piotra – ogrody, gmach bibliotek, muzeów i budynki administracyjne. Ogrom zabytków najwyższej klasy zgromadzonych tutaj zapierał nam dech w piersiach. Dzieła, które zdobią Watykan „wyszły spod ręki” m.in.: Michała Anioła, Giotta, Berniniego, czy Reniego. Najsłynniejsze rzeźby to – „Pieta” Michała Anioła, „Grupa Laoloona” oraz płótna: np: „Sąd Ostateczny”, „Przemienienie”, „Księgi Rodzaju”, „Stworzenie Adama” i setki innych, równie wspaniałych dzieł. Jednak największym przeżyciem była dla nas możliwość pomodlenia się przy grobie św. Jana Pawła II. Było wzruszenie, były łzy i była skryta radość z powodu znalezienia się w tym miejscu.

Z Watykanu wróciliśmy z powrotem do Rzymu, gdzie w tłumie turystów obejrzeliśmy Most Aniołów i Pałac Sprawiedliwości. Po tak intensywnym dniu, zmęczeni, ale i szczęśliwi wróciliśmy na kemping, gdzie do wieczora pluskaliśmy się w basenie. Próbowaliśmy nawet topić naszych opiekunów, ale ostatecznie darowaliśmy im życie, w końcu jakoś trzeba było wrócić do Polski J

Czwartek rozpoczęliśmy od zwiedzenia katakumb Św. Kaliksta – miejsca pochówku pierwszych chrześcijan, a następnie odbyliśmy spacer najstarszą drogą rzymską, czyli słynną Via Appia Antica oraz odwiedziliśmy kościół Quo vadis Domine. Po tych atrakcjach pojechaliśmy jeszcze na pożegnalny obiad do naszego zaprzyjaźnionego restauratora i ruszyliśmy w stronę Wenecji, gdzie mieliśmy zaplanowany nocleg.

W piątek, zaraz po śniadaniu, wyruszyliśmy by obejrzeć jedno z najpiękniejszych miast świata – Wenecję. Miasto to wyrasta z wody i jest położone na 118 wyspach, w samym środku Laguny Weneckiej. Aby mogło stanowić całość, musiano je połączyć aż 400 mostami. Ten architektoniczny ewenement przesądził o niezwykłym uroku tego miejsca. Sercem miasta jest Plac św. Marka, gdzie podziwialiśmy Pałac Dożów i Bazylikę św. Marka. Następnie udaliśmy się podziwiać Most Westchnień, który łączy Pałac Dożów i słynne więzienie, w którym przebywał Casanova. Mieliśmy też okazję przejść przez Most Zakochanych. Miasteczko to naprawdę nas zachwyciło, ale niestety wszystko, co piękne szybko się kończy i nasza wyprawa dobiegła końca. Do Polski zmęczeni, ale pełni wrażeń wróciliśmy w sobotni poranek.

Wycieczka do Włoch to wspaniała wyprawa pełna niezapomnianych wrażeń. Można by ją nazwać „powrotem do korzeni chrześcijańskich”, z których wyrastamy. Wszyscy wróciliśmy bardzo zadowoleni. Osobiście mamy nadzieję, że będziemy miały okazję jeszcze raz odwiedzić te miejsca.