Kalendarz

262728293031

Realizowane projekty

instaling_logo_male

Międzynarodowe Spotkanie Projektowe na Węgrzech Erasmus+ 05.05.-10.05. 2019r.

Kolejne spotkanie, w ramach realizowanego przez nas projektu Erasmus+ „Ze słowem mi do twarzy”, miało miejsce w Mátészalce na Węgrzech, w dniach 05.05.-10.05.2019r. Nasi uczniowie pod opieką pani Barbary Klechy i pani Beaty Bek wyjechali, aby się spotkać tam ze swoimi kolegami i koleżankami z trzech zaprzyjaźnionych szkół:  IES Manuel de Góngora, Tabernas (Hiszpania), Széchenyi István Katolikus Német Nemzetiségi Általános Iskola és Óvoda, Mátészalka (Węgry) oraz Liceul CU Program Sportiv Banatul, Timișoara (Rumunia). Wszyscy uczniowie biorący udział w projekcie mieszkali u rodzin węgierskich. Mogli zatem dobrze poznać kulturę, zwyczaje i kuchnię tego kraju. Bardzo gościnni i hojni Węgrzy zadbali o to, aby dzieci czuły się jak u siebie w domu. Nie brakowało tam atrakcji.

W pierwszy dzień naszego pobytu odbyła się w szkole ceremonia powitalna. Gospodarze przygotowali bogaty program artystyczny: skoczne tańce i piękne pieśni węgierskie. Tego dnia rozpoczęły się również próby do filmu w języku angielskim, pt.: „Matthias, the Just – The Prophecy” – głównego zadania projektowego. Uczniowie ćwiczyli swoje role, uczyli się piosenki i tańca, a także przymierzali stroje. Było przy tym wiele zabawy i śmiechu.

Kolejnego dnia pojechaliśmy na wycieczkę do Budapesztu. Miasto to zauroczyło nas swym malowniczym położeniem i bogactwem zabytków, takich jak: Parlament, Kościół św. Macieja, Plac Bohaterów, Baszta Rybacka, czy Most Łańcuchowy. Jednak najbardziej zachwycił nas rejs statkiem po Dunaju. Budapeszt widziany z perspektywy rzeki wyglądał imponująco.

Niemniejszą atrakcją naszego pobytu na Węgrzech było zwiedzanie ZOO w Nyíregyházie. To wyjątkowe miejsce, w którym żyje ponad 5 tysięcy różnych zwierząt, a wśród nich tak rzadkie gatunki, jak tygrys biały, słoń afrykański, waran z Komodo, indyjski nosorożec, niedźwiedź polarny, jaguar, czy tygrys syberyjski. W zoo mieści się również olbrzymie oceanarium, gdzie nad głowami zwiedzających pływają żarłoczne rekiny, fokarium  które przyciąga pokazem sympatycznych fok, a także tropikarium, gdzie pośród bujnej roślinności i skał znajdują się wodospady, sadzawki i terraria, a nad głowami latają kolorowe papugi i inne ptaki.

Gospodarze zabrali nas również do fabryki Nobilis w Mateszalce produkującej wysokiej klasy słodycze, których bazą są suszone owoce. Ubrani w specjalny strój zwiedziliśmy linię produkcyjną wyrobów tego zakładu.

W szkole obejrzeliśmy również występ młodego magika Máté Csányi Molnár, absolwenta naszej zaprzyjaźnionej szkoły w Mateszalce. W międzyczasie kręciliśmy nasz film, oczywiście w obsadzie polsko-rumuńsko-hiszpańsko-węgierskiej. Praca nad nim przebiegała sprawnie, ponieważ uczniowie bardzo dobrze znali swoje kwestie. Obejrzeliśmy również filmy nakręcone w ramach naszego projektu  podczas poprzednich spotkań projektowych, jeden  „The Three Spinners” w naszej szkole w Równem, a drugi  w szkole w Tabernas (Hiszpania). W ostatnim dniu naszego pobytu w Mateszalce pracowaliśmy z kolegami ze szkół partnerskich nad prezentacją o naszym spotkaniu na Węgrzech w programie Animoto. Była to okazja, aby przejrzeć wszystkie zdjęcia zrobione podczas naszej wizyty i przed powrotem do domu powspominać te wspaniałe wspólnie spędzone chwile.

Kiedy nadszedł dzień wyjazdu, wspólnym pożegnaniom nie było końca. Uczniowie bardzo się ze sobą zaprzyjaźnili i trudno im było się rozstać. Projekt ten na długo pozostanie im w pamięci, bo to była niecodzienna okazja, aby wyjechać za granicę, poznać urokliwe miejsca na świecie i spotkać niezwykłych ludzi, a przede wszystkim, sprawdzić swoje umiejętności językowe.

Dziękujemy wszystkim uczniom biorącym udział w projekcie Erasmus+ za duży wkład pracy w realizację zadań projektowych, za zaangażowanie oraz godne reprezentowanie naszej szkoły podczas wyjazdów zagranicznych. Dziękujemy również nauczycielom, pracownikom obsługi i rodzicom, którzy pomogli w przygotowaniu spotkania projektowego w  naszej szkole oraz Pani Dyrektor Katarzynie Reczkowskiej-Buryła za pomoc i wsparcie w realizacji projektu.