Kalendarz

Lipiec 2021
P W Ś C P S N
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Realizowane projekty

instaling_logo_male

Zielona Szkoła

W dniach od 19 do 23 marca 2012 roku wszyscy uczniowie klasy V ZSP w Równem pod opieką wychowawczyni – Anety Cyran uczestniczyli w „Zielonej Szkole” w Kołkówce koło Tuchowa, której nadrzędnymi celami było wykształcenie w uczniach umiejętności:

  • skutecznego komunikowania się w różnych sytuacjach
  • efektywnego współdziałania w zespole
  • rozwiązywania problemów w twórczy sposób
  • kształcenia umiejętności planowania i obserwacji
  • planowania, negocjowania i podejmowanie decyzji.

Uczniowie zapoznali się również z florą i fauną Pogórza Ciężkowickiego, poznali nowe obiekty kulturalne oraz miejscowe legendy. Praca oparta była na słowie, obserwacji i działaniu, wykorzystano również metody aktywizujące takie jak: wycieczki, dyskusje i projekty. Oprócz wiedzy zdobytej w trakcie lekcji uczniowie kształtowali swoją osobowość poprzez wycieczki rowerowe na szczyt wzgórza Brzanka (538 m. n.p.m.) oraz nad rzekę Białą.

Realizacji programu działań dydaktycznych towarzyszyły również inne zadania – odejście od stereotypowych, banalnych tematów i pokazanie młodzieży, że nauka może być nie tylko ciekawa, ale również bliska typowym problemom dnia codziennego, zjawiskom ważnym dla każdego. Zajęcia z psychologiem ukierunkowane były tak, by zdobywaną wiedzę uczniowie wyprowadzali z indywidualnych obserwacji zjawisk współczesnego świata. Program edukacyjny korelował z programem działań wychowawczych, który celowo skoncentrowany został wokół pojęć wartości. Aranżacja różnych sytuacji wychowawczych miała służyć przede wszystkim rozwojowi osobowościowemu młodych ludzi, ukierunkowaniu ich postaw, wyznaczaniu priorytetów. Podczas zajęć wychowawczych prowadzonych przez psychologa uczestnicy „Zielonej Szkoły” mogli podzielić się swoimi emocjami, sądami i refleksjami.

Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze oraz wspólne spędzanie wolnego czasu były doskonałą okazją do integracji całego zespołu, sprzyjały wytworzeniu korzystnych relacji nauczyciel – uczeń, a wychowawcy dały możliwość głębszego, bardziej wszechstronnego poznania swoich wychowanków, ich zainteresowań, problemów, predyspozycji. Przede wszystkim oderwanie od systemu klasowego umożliwiło poznanie uczniów w sytuacji pozaszkolnych, sprzyjało ich otwartości, budowanie wzajemnego zaufania.

Program „Zielona Szkoła” stwarza możliwości realizacji tych celów, które trudne byłyby do podjęcia w normalnych szkolnych warunkach, jest prowokacją do odejścia od schematyzmu i sztampy, a przede wszystkim sprzyja temu, co najważniejsze w pracy edukacyjnej – „rozbudzaniu ducha”.

Uczniowie nasi zasługują na szczególną pochwałę, gdyż ich postawa, sposób bycia oraz zachowanie było wzorowe i budziło zachwyt wszystkich, którzy mieli z nimi zajęcia i styczność.

 

Share

Comments are closed.